söndag, april 22, 2007

Svenska språket

Det är egentligen ganska underigt hur det kan finnas så många olika uttryck i Finland och Sverige, på svenska.

När man ser på svensk tv hör man ju ganska mycket, och jag tittar säkert till 30% på de svenka kanalerna.

På jobbet är vi 6 svenskspråkiga på heltid och en del av oss brukar använda totalt rikssvenska uttryck när man bara kommer ihåg och det passar in. (När vi pratar med varann alltså)
Några ord/uttryck som jag kommer på nu så här snabbt är: kanon, tjena, läge, fika. Det finns massor mer, men man kan inte komma på allt på en gång heller ;) Egentligen är det faschinerande med olikheteerna i dessa två länder. Läste eller hörde någon gång för länge sedan att egentligen har det gått till på det sättet att rikssvenskan har utvecklats vidare och finlandssvenskan har stampat på stället. Sen är det ju ett faktum också att finlandssvenskan har ord som kommer från finskan osv...

Det var allt för denna gång ;)

5 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Språk är bäst. Fler språkinlägg - NU!

X Man sa...

språk är faktiskt intressanta.Bara man skulle kunna andra än svenska, finska och engelska... nå litt norsk kan jeg snakke ;) Har 2 ggr börjat på holländsk nybörjarkurs... det är ett språk som jag gärna skull lära mej, men jag tror att jag är för lat...

Kim da Costa sa...

Nederländska är mycket spännande. Men helst vill jag nog lära mig franska. Det är så sexigt.

X Man sa...

Fransmännen är i alla fall det ;)

Kim da Costa sa...

Som alla andra.
I love men!